Met de auto van de zaak op vakantie?
Ben je van plan om deze zomer met de auto van de zaak op vakantie te gaan? Ga dan na wat je wel en niet mag. Je mag inderdaad de auto voor privé gebruik gebruiken alleen zitten hier wel regels aan verbonden. Je moet uitkijken dat je teveel kilometers maakt en een hoge bijtelling krijgt. De kosten voor de tol en brandstof kan je daarentegen vaak genoeg aftrekken en hoef je minder belasting over te betalen. Ga wel even na of alles geregeld is en neem het even door met je baas. De meeste bedrijven hebben het toch liever niet. Als alles geregeld is kan je lekker op vakantie en we hebben na een aantal zakelijke tips ook wat leuke vakantietips. Dus lees even het zakelijke aspect door en geniet daarna van je heerlijke vakantie.
Kilometerregistratie
Dit is heel belangrijk om je kilometers bij te houden voor je werk. Althans als je later geen dikke bijbetaling wil krijgen. Je moet namelijk aantonen dat je minder dan 500 privékilometers hebt gereden wil je geen bijtelling krijgen. Doe dit zorgvuldig want de belastingdienst is zeer streng op dit vlak. Met de kilometerregistratie kun je exact bijhouden of je richting de 500 kilometer gaat. Een tip is, als je denkt erover heen te gaan raden we aan om vroegtijdig de belastingdienst in te schakelen.
Mag ik bonnetjes declareren?
Het antwoord luidt ja! Sterker nog je kunt zelfs alle autokosten aftrekken van je gemaakte winst, dat is nog eens lekker vakantie vieren. Betaal dus netjes alle parkeerkosten, tol en brandstof zodat dat later gedeclareerd kan worden. Vergeet daarom nooit een bonnetje te vragen en te bewaren! Op zo’n manier is het lekker vakantie vieren en kunt u de kosten zeer makkelijk naar beneden halen.
Fiets mee met de auto op vakantie
We hebben nu een aantal tips als je van fietsen houd op vakantie.
Soorten fietsendragers voor de trekhaak, we kennen dakdragers, fietsendragers op de auto en fietsendragers op de trekhaak.
Deze dakdragers of dakrails bevinden zich op het dak van de auto. Het betreft hier een relatief goedkope oplossing. Met deze oplossing blijft er ruimte vrij voor een aanhanger of caravan. Ook blijft de kofferruimte toegankelijk. Nadeel van het systeem is dat de fiets hoog getild moet worden. Tevens moet er rekening worden gehouden met de maximale dak last. Dit maakt deze oplossing ongeschikt voor het vervoer van elektrische fietsen. Tevens dient rekening te worden gehouden met de totale hoogte bij parkeergarages en tunnels. Ook ondervindt het systeem van dakdragers meer luchtweerstand wat het benzineverbruik van de auto met 20-30% doet toenemen.
Fietsendragers op de auto
Deze fietsendragers worden doorgaans aan de achterklep bevestigd. Er kunnen tot wel 3 fietsen op worden vervoerd en er is geen trekhaak benodigd. Dit maakt het een relatief goedkope oplossing. Deze dragers zijn licht van gewicht en nemen weinig ruimte in. Het nadeel is dat ze niet altijd universeel zijn. De fiets moet hier hoog worden opgetild waardoor dit een minder comfortabele oplossing is. Tevens is de maximale belading beperkt, waardoor dit een goede oplossing is voor met name lichte fietsen. Deze drager is ongeschikt voor elektrische fietsen.